Als leren niet vanzelf gaat

Als leren niet vanzelf gaat…
Voor de meeste kinderen en jongeren is leren leuk. Ze zijn nieuwsgierig en zij ontdekken en leren spelenderwijs. Ze doen kennis op, maken vaardigheden eigen en gedragen zich zoals van hen wordt verwacht.
Maar er zijn er ook kinderen waarbij de ontwikkeling niet vanzelf gaat. Zij hebben minder plezier in leren. Het kost teveel moeite omdat ze zich bijvoorbeeld niet goed kunnen concentreren, zichzelf niet de moeite waard vinden of een andere oorzaak waardoor het tegen zit. Vaak is er op school al veel geprobeerd, deze kinderen verliezen het vertrouwen in zichzelf en raken steeds minder gemotiveerd. Samen met hen gaan wij op zoek naar een manier van leren die past bij hun mogelijkheden, sterke kanten en behoeften, zodat zij weer vertrouwen krijgen in zichzelf en met meer plezier naar school gaan.
Onze visie is dat kinderen het beste leren wanneer ze niet doorhebben dát ze leren en onbewust het beste uit zichzelf halen. Bij het werken met onze doelgroep sluiten we aan bij de behoeften en  mogelijkheden op dat moment, wat in de praktijk  betekent dat we regelmatig methoden los laten om maatwerk te bieden. Door kinderen en jongeren te versterken op sociaal emotioneel gebied hopen wij dat zij met voldoende zelfvertrouwen de stap maken en doen wat nodig is om aan te sluiten bij de verwachtingen van de omgeving. Voor een goede balans tussen ontwikkelingsbehoeften van het kind en verwachtingen en mogelijkheden vanuit de omgeving is het belangrijk dat ook de omgeving zijn steentje bijdraagt en er een situatie ontstaan waarbij het kind zich op een prettige en veilige manier kan ontwikkelen.

 

Volgende 
error: Content is protected !!